Tips om te slagen en waar gaat het vaak fout bij het examen
1. Kijkgedrag
Heel veel kandidaten zakken op het kijken; dit is niet alleen het kijken in de spiegels, maar ook het brede en verre zicht om tot een besluit te kunnen komen. Het kijken is HET belangrijkste onderdeel in het examen.
Wat gaat er fout bij het kijken?
Kandidaten willen vaak te overdreven kijken of juist te snel kijken; ook komt het staren naar een punt vaak voor. Ga je overdreven kijken, dan mis je belangrijke informatie vóór de auto. Ga je te gehaast kijken, dan zie je gewoon niks en focus je op een enkel punt, dan mis je belangrijke informatie die daar omheen gebeurt. Probeer te kijken zoals je instructeur je verteld heeft. Op deze manier ga je ‘scannen’ zodra er iets in je zichtveld beweegt, dan houdt je daar rekening mee en kijk je of je hier iets mee kan of moet doen. Is het niet interessant, dan kijk je weer verder, wissel je aandacht af.
Waar merkt je instructeur dit aan;
Je kijkt op een kruispunt maar een enkele keer om snelheden in te schatten, voorrang te kunnen verlenen en gaat heel vaak VEEL te snel. In bochten schat je de bocht verkeerd in en kom je vaak VEEL te snel door de bocht of je bochten worden veel te ruim.
2. Snelheid
Niemand kan je vertellen hoe hard je waar moet gaan rijden. Wat we weten; (daar gaan we vanuit) is hoe hard je er maximaal mag rijden! Je mag ergens misschien wel 50km/u rijden, maar door de weg, weer of drukte kun je maar 20 of 30 km/u rijden.
Wat gaat er dan fout?
Je gaat TE langzaam rijden, je moet de maximumsnelheid houden daar waar het kan, doe je dit niet, dan houdt je het verkeer onnodig op en kom je onzeker over. Vaak zien we ook heel veel problemen bij het naderen en oversteken van een kruispunt. Oefen veel met je instructeur op het naderen van kruispunten en rotondes om zodoende op tijd te herkennen wat voor zicht er op de kruising is. GEEN zicht betekend GEEN snelheid. Ook zien we heel vaak weer de bochten, veel te hard door de bochten, lees ook het volgende onderdeel bij de positie.
3. Plaats op de weg
Je betaalt wegenbelasting, maak daar dan alsjeblieft gebruik van! Veel kandidaten begrijpen dit niet goed en rijden liever een stoep op of een berm in om zich maar ‘veilig’ te voelen. Alleen op deze manier vergeten we even dat er ook nog mensen op een stoep kunnen lopen, mensen in een auto kunnen zitten of dat er diepe gaten in een berm kunnen zitten.
Wat gaat er dan fout bij de positie?
Je sorteert niet of onvoldoende voor, schat bochten verkeerd in, hebt veel last van bermvrees en mindert geen snelheid bij tegenliggers. Daarnaast ga je vaak dicht langs geparkeerde auto’s, fietsers, stoepranden of andere obstakels rijden.